Dzień Sketchnotingu pretekstem do kilku słów o notatkach!
11 stycznia przypadał Światowy Dzień Sketchnotingu! Z tej okazji chciałam opowiedzieć, co nieco o notatkach. W naszej klasie staramy się notować na różne sposoby!
W codziennej nauce staram się pokazywać uczniom różne sposoby tworzenia notatek. Dzieci świetnie wiedzą, że nasze mózgi najlepiej zapamiętują obrazami i znaczna większość klasy, kiedy ma do wyboru notatkę pisemną tworzoną zdaniami a stworzoną z wykorzystaniem obrazów, chętniej wybierze tę drugą wersje. Oczywiście, ku mojej wielkiej uciesze.
Jednak…. choć do robienia notatek idealnie w idei schetchnotingu brakuje mi jeszcze wiedzy i umiejętności przekuwania słów w rysunki, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pokazać uczniom że w ten sposób też można zapisywać informacje.
Ale zacznijmy od początku. Czym właściwie jest sketchnoting? Niczym innym jak połączeniem dwóch angielskich słów: sketch – szkic i noting – notować. Notatka stworzona w tej idei posługuje się kształtami, strzałkami, hasłami, symbolami. Tak jak na początku wpisu wskazałam – mózg zapamiętuje obrazami. Dlatego notatki, które wykorzystują obrazy wspierają zapamiętywanie informacji.
Swoim uczniom mówię, że w notatkach najważniejsze jest, by pomagały nam dobrze zapamiętać informacje. Nie jest najistotniejsze, jak je zapiszemy (byle oczywiście zachowana była poprawność ortograficzna!). I te notatki wcale nie muszą być takie same. Tyle osób ile będzie robiło notatkę, tyle osób zrobi ją inną. Nawet na podstawie tych samych informacji. Dlatego przygotowałam w dzisiejszym wpisie zdjęcia z notatek moich uczniów, zrobionych w tym roku szkolnym, samodzielnie w klasie. Mam nadzieję, że zainspirują innych do odejścia od notowania ciągłego tekstu. 🙂
Od razu zaznaczę, że błędy ortograficzne mogą się zdarzyć w tych notatkach, co nie znaczy że później nie zostały poprawione 😉
Na pierwszy ogień pokażę notatki z lekcji o warstwach lasu. Zadanie dla uczniów było proste. Celem lekcji było zapamiętanie nazw warstw lasu oraz co najmniej dwóch przedstawicieli roślin i zwierząt je zamieszkujących. Mogliśmy wynotować to zdaniami (co zapewne byłoby szybsze), ale mogłam też zachęcić uczniów do stworzenia ich własnych wizji warstw lasu. Notatka robiona na podstawie tekstu z podręcznika.

Symbole, rysunki i strzałki mogą się przydać także gdy chcemy ułożyć jakieś wydarzenia chronologicznie. My stworzyliśmy oś czasu na jednej z lekcji, na której rozmawialiśmy o pieniądzach. Znów na podstawie tekstu wynotowaliśmy różne formy płatności jakie ludzie stosowali na przełomie wieków.

Rysunki przydadzą się nam także podczas zapamiętywania informacji o świecie, które poznajemy w toku lekcji, w tym również informacji gramatycznych. Na poniższych zdjęciach można zauważyć notatki pokazujące budowę grzyba, pomagające zapamiętać, co powinny zawierać życzenia oraz podstawową wiedzę o przymiotniku.

Uważam, że mapy myśli są jednym z ciekawszych sposobów robienia notatek. W związku z tym uczę tego moich uczniów. Poniżej mapy myśli wykonane na lekcji do tego samego tematu. Każda jest inna, każda trochę odzwierciedla swojego autora, każda zawiera też dodatkowe rysunki, pomagające zapamiętywać informacje. Temat był jeden: Rośliny polne.

Jeszcze inne notatki, poczynione przy innych tematach. Wszędzie można zaobserwować informacje związane z tematem zapisane w indywidualny sposób. No i za to lubię tę notatki – nie ma w nich nudy! Odpierając ewentualne zarzuty, że jak będziemy się uczyć robić notatki tylko w ten sposób, to z pisaniem będą problemy… Moi uczniowie potrafią budować wielozdaniowe wypowiedzi. np. podczas pisania opowiadań. Nie muszą robić tego podczas notowania. Myślę, że lepiej uczyć ich już teraz jak mogą sobie uprościć zapamiętywanie informacji.
Na podsumowanie pozostawię takie moje stwierdzenie – obrazy są najlepszym przyjacielem mózgu w zapamiętywaniu – nie bójmy się więc z tego korzystać!
